A minap olvastam a munkahelyiterror.blog.hu ízletes sztorijait és szembejött velem egy cikk arról, hogy nem munkaerő hiány van Magyarországon, hanem normális munkáltatóhiány. Erről a cikkről beszélek. Ezzel kapcsolatban, most én is megosztom veletek a véleményem, mert néha úgy érzem, jó munkahelyet találni nagyobb kihívás, mint elefántként átbújni egy hullahoppkarikán.
Nemrég költöztem - cirka két hónapja - a trenddel szemben Budapestről vidékre és az elején egyértelműen szembesültem azzal, hogy kommunikációsként itt még nehezebb boldogulni, mint Budapesten. Persze erre számítottam, hiszen a marketing egy telített szakma. Adottak tehát a hátrányok:
- marketingkommunikáción végeztem és sajnos az a mai világban a realitás, hogy a marketinghez mindenki azt hiszi, hogy ért.
- a kommunikáció és marketing pozíciókba lehet szerintem álláshirdetési kiírás szinten a legtöbb és legszéleskörűbb feladatokat megadni. Néha úgy tűnt a hirdetéseket böngészve, hogy egy kommunikációs szakértőként kész polihisztornak kell lenned, szuperhős-arzenállal felszerelkezve, de erről írok még bővebben lentebb.
- eljöttél Budapestről? Hülye vagy? Ha nem is vagy hülye, eleve gyanús vagy.
- marketing? Marketinges nem kell, mert az az első munkakör amit ismerősök vagy az általuk ajánlott emberkék töltenek be hiszen lásd első pont -> a marketinghez mindenki ért.
Ezek tehát azok a mindennapi hátrányok, amikkel szimplán a marketing terület állít jelen esetben elém. De ennél is érdekesebb, hogy az elmúlt időszakban valahogy cifrább elvárásokkal és interjú történetekkel találkoztam, mint eddig bármikor.
Kezdjük az álláshirdetések gyöngyszemeivel.
1. A MINDENES
Nem marketingest keresünk, hanem egy nagybetűs SZUPERHŐST, aki amellett hogy szinte ingyen, egy mosolyért dolgozik a cég felfuttatása érdekében, a legkeresettebb szakmák tudását is felvonultatja kompetencia-arzenáljában!
Alap skill: marketing
További elvárások:
- kis cég vagyunk, így a pénzügyi dolgokhoz is értened kell, tehát te is számlázol és foglalkozol HR feladatokkal, mert ha a marketinghez és a kommunikációhoz értesz, nyilván értesz az emberekhez, a számlák és adminisztráció pedig csak a ráadás.
- nincs pénz ügynökségre, így te foglalkozol a social médiával és a design feladatokkal is, így alapszintű elvárás, hogy érts a kiadványszerkesztéshez és szabadidődben kreatív írászseni legyél.
Mellékes ráadásként tehát a jelölt legyen:
- numerikus varázsló pénzügyi-számviteli végzettséggel (mert közgazdász ő is, nem?),
- grafikai tündérbogár tanonc, aki csak úgy szimplán képes a Photoshopból és az Illustrátorból csodákat előteremteni,
- szuper-kedveséggel megáldott, mindenkin átlátó HR generalista,
- social media guru, aki éjjelente 5 nagy cég Facebook oldalát és tartalmát menedzseli.
Előnyök:
- angolul, németül és plusz egy európai nyelven beszélj, mert sokfajta ügyfelünk van,
- sok hírlevelet küldünk, így legyen alap programozói tudásod, hogy kényelmesen elő tudd őket állítani és kiküldeni, plusz előny, ha még fejlesztesz is a rendszeren és újraszabod a weboldalunk kinézetét,
- legyen 3-5 év tapasztalatod, mert nincs időnk újoncokat betanítani.
Most már aztán tényleg egy szerény polihisztorról beszélünk, aki a fenti tudások felhalmozása mellett bőszen tanult külföldön és a magyar mellett anyanyelvi szinten vágja a németet és angolt - hisz ez alap - ráadásként útközben hazafelé az egyik erasmusáról még franciául is megtanult. Persze közben rendelkezzen a mai kor legkeresettebb tudásával, legyen tehát kezdő programozó, aki a marketingben seniornak számít 5 éves tapasztalatával és lazán képes az egész céget elvinni a hátán. Kérdezem én, az ügyvezetői és takarítói feladatokat esetleg ne vigye?
És mindezért az említésre méltó szakmai tudásfelhalmozásért természetesen max. 150 000 nettó bérre számíthat, ha egyáltalán meg van adva, mert mostanában ritka lett az igények mellé fair fizetésmegjelölést illeszteni. A kor, ahol a bértitkokért ölni lehetne, bizony.
Kérdezem én: hová tűntek a normális határok az egyes munkafeladatok meghatározásánál? Üzenném kedvesen a rendkívül kecsegtető álláshirdetőnek, hogy jöjjön ki az elképzelésem szerint zárolt irodájából a világba és nézzen körül, mert barátom, neked nem egy marketinges kell, hanem egy önkéntes szuperhős. És nincs azzal semmi baj, ha erre van szükséged, de azt meg kell fizetni. (Persze az érem másik oldala, hogy a kisvállalkozásoknak sem könnyű boldogulni a mai világban, és mindenkinek be kell vállalni egyéb feladatokat - csak nem mindegy mennyit és milyen munkaidővel - de erről majd egy másik cikkben.)
2. A MARKETING KÖNTÖSBE BÚJTATOTT EGYÉB MUNKAKÖRÖK
Azt vettem észre, hogy a cégek kifejezetten szeretik ide-oda dobálni a marketing kifejezést, ami aztán lassan elkezdett önálló életet élni és már olyan trendi lett, hogy elkezdett más pozíciókat is lefedni. Lássunk pár példát:
- Marketingest keresünk - Feladatok: heti 2-3x különböző helyszíneken kérdőívet kitöltetni potenciális vásárlókkal, illetve a cég termékeit kóstoltatni és ajánlani számukra, a visszajelzésekből értékelés és javaslatok írása, adminisztrációs feladatok ellátása, a cég értékesítése tevékenységének erősítése kinti helyszíneken...
Állj, álljon meg a menet, most akkor valójában hostess munkára keresel valakit? Miért nem azt írod??
- Marketing munkatárs - adott városon belül potenciális ügyfelek felkeresése és személyes időpont kérése, tárgyalások levezetése, termék értékesítés ....
Területi képviselőt szeretnél? Vagy értékesítő bajnokra gondolsz? Tudom, tudom a marketinges jobban hangzott, értem én...
- Marketing asszisztens - a marketing és a pénzügyi munkatársak támogatása az alábbi feladatokban: projekt adminisztráció, számlázás, ügyfélhívások fogadása, tárgyalások előkészítése, adatbázisok frissen tartása...
Itt kezdtem el könyörögni megértésért. NEM marketingest keresel, hanem irodai adminisztrátort vagy általános asszisztenst vagy csak simán adminisztrátort, jó? Légyszi-légyszi.
3. AZ IGAZI ZSÁKBAMACSKA, AVAGY REJTÉLY A REJTÉLYBEN
A fentieket félretéve a nagy kedvenceim mégis a közvetítő cégek által kiírt hirdetések. Példának okáért: IT területen szolgáltatást nyújtó partnercégünk számára keresünk marketing munkatársat.
Na jó, de mégis: Kis cég? Nagy cég? Vajon miért nem lehet megosztani a nevét? Nektek egy telefonhívással lehet kevesebb kerülne, nekem pedig -1 motivációs levél lenne a teendőim között. Persze tudom, a bérigények miatt is imádják ezt a módszert a nagy cégek, hiszen így nehezebb belőni szerencsétlen jelentkezőnek, hogy mennyi is legyen az az annyi. Tény, ami tény: egy multinacionális céggel szemben, mint pl. egy biztosító, vagy nemzetközi könyvelő iroda az ember több igényt támaszt, anyagilag, mert a kis magáncégek sokkal nehezebben tudják a magasabb béreket kitermelni.
Feladatok: megadva számtalan az ügyvezetői feladatok támogatása, prezentáció stb, marketingre kitérve pedig csak ennyi: marketing feladatok.
De milyen marketing feladatok? Online? Offline? Direkt? Kampánymenedzsment? Értékesítő? Adminisztrátor? Bezsongok a kérdésektől, hát ha valami, nem ez az igazi lényeg? Na erre mondta volna régi kedvenc történelem tanárom szigorú arccal, fejcsóválva: "Ez bizony 1-es fiam, ülj inkább le, azt tanácsolom."
Persze álláshirdetésekből is vannak potenciális, szépen megírt, összeszedett darabok, ami után az ember bizakodva, nagy reményekkel vág neki a többkörös interjúknak, ahol újbóli, a fentebbi hirdetések szintjét elérő pofoncsapások várhatják. Amíg meg nem találja, hogy tud igazán érvényesülni az életben, mert ez rajtunk is múlik, a lehetőségek tárháza pedig szinte végtelen. De minderről majd a a következő részekben...